26 marca

User Experience – trendy na rok 2020

„User Experience” to jedno z najpopularniejszych słów ostatniej dekady. W minionych latach UX zmienił się z kolejnego frazesu w świecie designu w markę lub przełom w najbardziej kultowych produktach cyfrowych na świecie. Badania sugerują, że przeciętny człowiek spędza codziennie ponad dwie godziny na telefonie, a większość czasu spędza na aplikacjach, które nie mają nawet dekady.

ux design

W ciągu ostatnich kilku lat UX Design, chcąc sprostać potrzebom użytkowników, całkowicie podważył podstawy opracowywania aplikacji czy stron internetowych. Zmieniło to sposób, w jaki wykonujemy nasze obowiązki czy inwestujemy pieniądze.

Teraz nadszedł czas, aby zbadać, jaką rolę mogą odgrywać zasady projektowania UX w określaniu mapy drogowej produktu.

Co zatem czeka nas w 2020?

Projektowanie interfejsów – integracja wielu platform

W ciągu ostatniej dekady wszyscy przyzwyczailiśmy się do wielu rozmiarów ekranu i kompatybilności na różnych urządzeniach. To jest pewne. W 2020 roku UX zostanie zmodyfikowany i dostosowany do interfejsów głosowych, konsol do gier, samochodowych pulpitów nawigacyjnych, telewizorów interaktywnych i wielu innych innowacji. Będzie musiał współpracować z dominującymi obecnie urządzeniami mobilnymi, stacjonarnymi komputerami czy tabletami.

W 2020 roku nastąpi przejście w kierunku interfejsów głosowych, a nawet dotykowych. Głosowe interfejsy użytkownika (VUI) będą zyskiwać na popularności wraz z pojawianiem się coraz nowszych technologii w automatyce domowej i usługach bezpieczeństwa.

Interfejsy dotykowe coraz częściej będą wykorzystywane w branżach związanych z fitness czy profilaktyką zdrowia. „Fitbits”, które uwielbiamy, spowodują powstanie większej liczby urządzeń do noszenia, które wymagają intuicyjnej obsługi.

Projektowanie UX jako działanie zespołowe

Era projektanta jako „samotnego wilka” minęła. W 2020 roku projektowanie UX będzie wymagało ciągłej współpracy inżynierów, badaczy danych, ilustratorów i twórców treści.

UX nie może istnieć w oderwaniu od rynku, dlatego też projektanci będą potrzebować danych wejściowych ze strategii biznesowej klienta. Dopiero na ich podstawie będą mogli ukształtować odpowiedni produkt.

Współpraca w zakresie projektowania UX będzie się różniła w zależności od tego, na jakim etapie „dojrzewania” jest dany produkt. Cały proces zostanie udoskonalony dzięki stworzeniu bardziej niezawodnej pętli sprzężenia zwrotnego, uwzględniającej badania użytkowników i zgodność z obowiązującymi w tym sektorze przepisami.

Producenci UX będą mieli więcej materiału do przeanalizowania, tak aby ich produkt odpowiadał zarówno poszczególnym użytkownikom, jak i całemu społeczeństwu.

Zasięg społeczności w UX

Internet stał się miejscem pracy zawodowej i wzajemnych kontaktów, stąd też nie da się zaprojektować UX dla jednej konkretnej osoby. Zależy nam na opinii publicznej, kierujemy nasze myśli do całego świata i konsumujemy rozrywkę na podstawie tego, co opinia publiczna uznaje za odpowiednie dla naszych upodobań.

Wiele technologii, z których obecnie korzystamy (w tym wyniki wyszukiwania online), ma z natury charakter społeczny. Wyszukiwarki nie tylko generują wyniki zapytań w oparciu o najlepszą odpowiedź na pytanie, ale robią to w oparciu o podobne żądania w przeszłości i trafność poprzednich wyników. Trzeba to wykorzystać w tworzeniu produktów, z których będzie korzystało całe społeczeństwo.

User Experience Design musi wzmocnić tę interakcję w nadchodzących produktach cyfrowych.

Wyszukiwanie głosowe w projektowaniu UX

Wykorzystanie sztucznej inteligencji to kolejny trend związany z projektowaniem UX. Takie narzędzia jak Siri czy Alexa zyskują coraz większe znaczenie. Należy oczekiwać, że w przyszłości podobne rozwiązania staną się jeszcze popularniejsze. Możliwe nawet, że wkrótce staną się standardem.

Podział na specjalizacje UX

Jeszcze kilka lat temu projektant UX odpowiadał praktycznie za wszystko – za testowanie, rysowanie makiet, grafikę, badania i pisanie. Teraz coraz wyraźniej zarysowuje się podział na specjalizacje. Specjaliści UX coraz częściej zajmują osobne stanowiska – w zależności od obszaru swojej działalności.

Znaczenie testów użyteczności

W 2020 roku na popularności zyskiwać będzie ideologia „Więcej znaczy mniej”. Projektowanie nie będzie już polegać na dostarczaniu produktu z dużą liczbą funkcji. Będzie ich znacznie mniej, co wzmocni funkcjonalność.

Obowiązkiem zespołu projektowego będzie znalezienie odpowiedzi na pytanie, czego użytkownik naprawdę oczekuje od produktu. Zmniejszenie liczby kroków w procesie pozwoli uprościć lub przyspieszyć wykonywanie zadania, a to przełoży się na korzystne doświadczenia podczas korzystania z danego produktu.

Architektura informacji w UX

Architektura informacji na stronie internetowej odnosi się do schematu strukturalnego, który dyktuje przepływ informacji przez platformę. Składa się z dwóch głównych elementów. Jeden z nich określa treść i funkcjonalność strony, z kolei drugi stanowi podstawową organizację, strukturę i nazewnictwo. Trzy ostatnie komponenty określają relacje między zawartością/funkcjonalnością witryny a ich wzajemną relatywnością.

UX ma uprościć złożoną architekturę informacji i ułatwić użytkownikom dostęp do tego, czego potrzebują. Dzięki temu przedsiębiorcy będą mogli sprawdzić, jakie informacje są ważne dla sukcesu ich produktu, a także zaspakajać potrzeby użytkownika, zapewniając mu dostęp do tego, co jest pożądane.

Eksperci UX muszą zbadać, w jaki sposób informacje są konsumowane online, przez kogo i jak długo. Na podstawie tych szczegółów należy ponownie przemyśleć architekturę informacji i wyprowadzić ją z obecnej stagnacji.

Doświadczenie użytkownika zyskuje na znaczeniu – podsumowanie

Integracja cyfrowa dawno już przekroczyła granice geograficzne i głęboko wniknęła w różne sektory gospodarcze. UX stale jednak zyskuje na znaczeniu. Trendy, które opisaliśmy wyżej, nie dotyczą tylko i wyłącznie 2020 roku, lecz całej nadchodzącej dekady.

Większość pomysłów, takich jak projektowanie integracyjne w różnych społecznościach i potrzeba platform do sprawdzania faktów, od dawna była już szeroko dyskutowana, ale jak dotychczas nie weszła w życie. 2020 rok to wszystko zmieni.

Organizacje, które projektowanie doświadczenia użytkownika zaczną postrzegać jako działanie zespołowe, będą tworzyć bardziej przemyślane produkty i zwiększać zwrot z inwestycji. Ci, którzy tego nie zrobią, wiele stracą.

Mateusz Turos

Autor artykułu

Przez ostatnie 9 lat pełni funkcje managerskie. Z sukcesami wdrożył oraz zarządzał projektami dla takich spółek jak Polpharma, BMW, Ernst & Young czy Microsoft. Po godzinach pasjonat nowych technologii, UX oraz motoryzacji.

Zostaw komentarz

Twój e-mail nie będzie publiczny. Wypełnij pola oznaczone *