18 stycznia

Trendy w social mediach i przewidywania na rok 2021

Według badań Lyfe Marketing aż 96% internautów używa platform social media do wyrażania opinii na temat marek oraz produktów. Media społecznościowe to jednak nie tylko narzędzie promocyjne i sprzedażowe dla firm.

Według badań Lyfe Marketing aż 96% internautów używa platform social media do wyrażania opinii na temat marek oraz produktów. Media społecznościowe to jednak nie tylko narzędzie promocyjne i sprzedażowe dla firm. To przede wszystkim przestrzeń do budowania dialogu i relacji. Miejsce, dzięki któremu można lepiej poznać swojego konsumenta. Żywy, nieustannie zmieniający się twór oferujący coraz to nowsze możliwości.

Trendy, które dominowały w obszarze SM w roku bieżącym, są nam doskonale znane. Jak będą się one jednak kształtowały w roku 2021? Spróbuję odpowiedzieć na to pytanie. 

Video nadal króluje

Treści video to format, który w 2020 roku jeszcze bardziej zyskał na znaczeniu i bez wątpienia będzie się cieszyć popularnością również w nadchodzącym roku. Krótkie formy video są bardzo mocno wspierane przez algorytmy Facebooka i ułatwiają uzyskiwanie zasięgów organicznych. Kreatywnie wykorzystany storytelling stanowi często podwaliny najlepiej oddziałujących kampanii, które nie tylko budują silną świadomość marki, lecz także pozwalają na aktywną interakcję z konsumentem.

Materiały video to jedno z najbardziej wpływowych narzędzi promocji. Nie tylko pozwala w ciekawy i oryginalny sposób przedstawić markę bądź produkt, skupiając 100% uwagi użytkownika, lecz również umożliwia tworzenie nietypowych, interesujących rozwiązań, takich jak video 360, stories, live streamy czy VR.

Podcasty

Kolejnym zagadnieniem, na które warto zwrócić uwagę, są podcasty.

Nie wyobrażamy sobie video bez dźwięku. A dźwięk bez video? W 2020 roku podcasty zyskiwały na popularności i wygląda na to, że ten trend utrzyma się także w kolejnym roku. To ciekawa forma przekazu, która pozwala zbudować prawdziwą rzeszę fanów, dlatego coraz częściej korzystają z niej także influencerzy.

Niekwestionowaną zaletą podcastów jest ich nieangażujący charakter: w samochodzie, podczas zmywania naczyń, a może w trakcie uprawiania porannego joggingu? Tylko od nas zależy, gdzie i kiedy po nie sięgniemy.

AR&VR

Rzeczywistość rozszerzona (AR) i rzeczywistość wirtualna (VR) to obszary, które nieustannie się rozwijają. Tak było również w roku 2020. Dzięki tym rozwiązaniom

świat social media stawał się coraz ciekawszy i bardziej zaskakujący. Automatyczne dodawanie tła, gry wykorzystujące gesty, filtry nakładane na twarz czy możliwość przymierzania różnorodnych akcesoriów – to tylko niektóre funkcje, które powstały dzięki nanoszeniu informacji cyfrowych na realne środowisko.

Można śmiało powiedzieć, że powstaje nowy rodzaj promocji, już teraz chętnie wykorzystywany przez marki kosmetyczne i modowe. W jaki sposób? Na przykład poprzez udostępnianie użytkownikom możliwości przymierzenia poszczególnych produktów lub „testowania” kosmetyków.  Tego typu działania możemy spotkać m.in. w kampaniach Sephory czy Yves Saint Laurent.

Grafiki bez ograniczeń

W 2020 roku Facebook zrezygnował z obostrzenia nakładającego limit 20% tekstu na grafikach. Decyzja ta ucieszyło całą branżę związaną z SM, gdyż znacznie przyspieszyła proces zatwierdzania reklam i usprawniła korzystanie z business managera. Wprawdzie optymalny rekomendowany poziom treści na kreacjach reklamowych w 2021 roku nadal będzie obowiązywał, jednak jego przekroczenie nie spowoduje już zablokowania reklamy na poziomie kampanii, a może jedynie zmniejszyć jej zasięgi.

Influencer marketing

W mijającym roku zaobserwowaliśmy intensywny rozwój influencer marketingu.  Było wiele kampanii związanych z pokazywaniem „znanych twarzy”.

Tendencja ta zapewne się utrzyma również w roku 2021, gdyż jak pokazują badania, influencerzy mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe użytkowników i stanowią wartościowe wsparcie w strategii wprowadzania nowych produktów na rynek. Obecnie można zaobserwować szczególnie prężny rozwój mikro influencer marketingu. Wprawdzie nie oferuje on tak wysokich wyników jak standardowy influencer marketing, jednak – dzięki niskiemu progowi kosztów – jest dostępny nawet dla startujących marek.

Autentyczność

Firmy odpowiedzialne za budowanie wizerunku marki online wiele uwagi w 2020 roku poświęciły takiemu zagadnieniu, jak autentyczność. Jak wynika z raportów DIMAQ, rzetelny i szczery przekaz to wartość, którą niekiedy użytkownicy cenią nawet bardziej niż specjalistycznie przygotowany content. Fani pragną, by firmy spełniały swoje obietnice. Wartość marki wzrasta wraz ze spójnością jej przekazów, a wszelkiego rodzaju nieścisłości i półprawdy są natychmiast wyłapywane.

Tego typu „interwencje” można było zaobserwować np. w związku z #COVIDwashing i przedsięwzięciem firmy Draper James należącej do popularnej aktorki Reese Witherspoon. Podobnym przykładem z polskiego podwórka może być ostatnia akcja społeczna „Dzień Szpilek” zorganizowana przez butik Moliera2.

Real Time Marketing

real time marketing

Wysyp postów po rapowym nagraniu prezydenta? Dziesiątki podziękowań po triumfie Igi Świątek w paryskim Roland Garros? To tylko dwa przykłady Real Time Marketingu, który miał miejsce w 2020 roku.

Działania RTM, czyli takie, które odnoszą się do bieżących wydarzeń, to booster dla wielu profili w mediach społecznościowych, które tylko polują na kolejną interesującą nowinkę. Jest to rodzaj tych komunikatów, które potrafią osiągnąć niebotyczne zasięgi i zaangażować ogromne rzesze odbiorców – w dodatku organicznie!

Warto korzystać z możliwości, które daje RTM, również w 2021 roku. Trzeba jednak pamiętać, że tego typu działania nie będą wyglądać dobrze na profilu każdej marki.

Ekologia i troska o zwierzęta

Mające miejsce w pierwszym kwartale 2020 roku pożary australijskich lasów i związany z tym ruch w zakresie działań online to tylko początek proekologicznych i prozwierzęcych przedsięwzięć. Ekologia stała się jednym z czołowych tematów w social mediach, szczególnie w kontekście ograniczania emisji C2O i zastępowania szkodliwych dla środowiska materiałów bardziej ekologicznymi.

Jest to trend, który niezwykle mnie cieszy, oddziałuje bowiem nie tylko w kontekście wizerunkowym konkretnego brandu, lecz także pomaga budować ekoświadomość i wspiera istotne inicjatywy. Ekomarketing rośnie w siłę i pozwala osiągnąć bardzo dobre efekty wizerunkowe, o ile jest przemyślany i zgodny z rzeczywistą polityką marki. Z pewnością będzie to także temat priorytetowy w roku 2021.

Odbiorca na pierwszym miejscu

Sytuacja związana z koronawirusem jeszcze bardziej uwypukliła to, co w ostatnich dwóch latach stało się podwaliną budowania rzetelnej marki w świecie. Mowa tu o tworzeniu prawdziwych relacji z użytkownikami. Wiele brandów nie może nawiązać właściwego i skutecznego dialogu z potencjalnymi klientami. Powodem tego jest brak analizy potencjalnych grup docelowych, ich tendencji zakupowych oraz sposobu, w jaki należy się z nimi komunikować. Z tego powodu jak grzyby po deszczu pojawiają się fanpage’e i strony www z nieodpowiednio dobranym tonality, które zupełnie nie przemawiają do użytkowników i brzmią sztucznie.

Research i badania mające na celu lepsze poznanie fanów marki to pierwszy krok do sukcesu, który niestety nadal jest często pomijany. Kiedy poznamy osoby po drugiej stronie, zrozumiemy, że użytkownicy na ogół nie odwiedzają naszej witryny, żeby kupować, ale aby zanurzyć się głębiej w świat marki. Wówczas pojmiemy, jak istotną rolę odgrywa odpowiedni przekaz i że bombardowanie hasłami typu „KUP TERAZ” to nie zawsze najlepsze wyjście.

Historia marki, ludzie, którzy ją tworzą, idee, jakie za nią stoją, jej podejście do klientów – wszystko to jest jak miękki płaszcz owinięty wokół słodkiego środka. Tym środkiem jest produkt przygotowany do podróży w ręce kupującego. Zanim jednak wyruszy w tę podróż, musi zasłużyć na odpowiednią uwagę; bez patetyzmu i nachalności, wręcz przeciwnie: odwołując się do ludzkiej ciekawości, potrzeb i pragnień, w szczerej i naturalnej formie.

Czasy się zmieniły. Obecnie nie wystarczy po prostu wykrzyczeć zalet sprzedawanego artykułu. Dzisiaj odnosząca sukcesy marka jest profesjonalistą, doradcą i przyjacielem, z którym po godzinach na firmowym FB można porozmawiać o ulubionym produkcie.

Rok 2021 – czego jeszcze możemy się spodziewać w obszarze social mediów?

Niewątpliwie istotne znaczenie w obszarze świata digital będzie miała sytuacja związana z COVID-19, która w 2020 roku zdominowała większość obszarów online. Ostatnie tygodnie pełne były internetowych debat, w których użytkownicy niejednokrotnie sprzeciwiali się mediom tradycyjnym. Jest to kolejny sygnał świadczący o tym, że płaszczyzna związana z budowaniem rzetelnych internetowych źródeł wiedzy ma ogromny potencjał. Myślę, że kolejne miesiące po raz kolejny pokażą nam, jak istotna w tworzeniu wizerunku brandu jest przemyślana synergia wszelkich podejmowanych działań.

Idealnym przykładem tego założenia może być głośna akcja związana z reakcją Disneya na rasistowski komentarz umieszczony pod jednym z postów korporacji. Obecnie, bardziej niż na wykresy i KPI, marketingowcy powinni zwracać uwagę na szczery i spójny przekaz.

W 2021 roku nadal będziemy prawdopodobnie obserwować rosnącą popularność treści efemerycznych. Spodziewam się także kilku ulepszeń w obrębie Tik Toka oraz Instagrama, które wciąż aktywnie ze sobą konkurują. Na pewno zaobserwujemy również dalszy rozwój Linkedina, głównie w obszarze B2B.

Zbliżający się rok to idealny moment na wprowadzanie nowych możliwości zakupowych na platformach, szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorstw. W tej kategorii z ciekawością obserwuję Facebook Shops, usługę, która stałaby się sporym wsparciem w zakresie e-commerce.

Kolejne miesiące na pewno przyniosą także nowe udoskonalenia w zakresie spotkań online oraz pracy zdalnej. Słowem, w 2021 roku czeka nas wiele zmian i to od nas zależy, czy będziemy się mogli do nich przystosować i je wykorzystać.

Anita Piotrowska

Autor artykułu

Social Media Specialist, związana z Closami od ponad dwóch lat. Mistrzyni słowa, która w SoMe porusza się jak ryba w wodzie. Zakochana w literaturze, autorka wielu recenzji, którymi dzieli się z czytelnikami na Poddaszu Literata

Zostaw komentarz

Twój e-mail nie będzie publiczny. Wypełnij pola oznaczone *