29 września

SEO Case Study strony z branży medycznej

SEO

Czy pół roku to długo? Jedni odpowiedzą, że tak, drudzy się z tym nie zgodzą. My w ciągu sześciu miesięcy znacząco zwiększyliśmy widoczność strony naszego Klienta z branży medycznej oraz zapewniliśmy mu nowych, wartościowych użytkowników.

SEO case study branży medycznej

SPIS TREŚCI:



Audyt SEO i optymalizacja witryny

Każda witryna wymaga indywidualnego podejścia. Nie ma gotowych rozwiązań i to, co lepiej sprawdza się w przypadku jednej strony, w przypadku innej może być mniej skuteczne. W pozycjonowaniu ważne jest, by działać zgodnie z dobrze opracowaną strategią. Jej przygotowanie musi poprzedzać audyt SEO, który wskaże nam kluczowe problemy.

Czym jest audyt SEO? To nic innego jak dokument, który zawiera kompleksową analizę strony internetowej pod kątem czynników wpływających na roboty wyszukiwarki internetowej. Pozwala to na:

  • ocenę strony i jej optymalizację,
  • przegląd wszystkich czynników, które wpływają na SEO,
  • rozpoznanie problemów,
  • wyznaczenie rekomendowanych zmian.

Przed rozpoczęciem audytu SEO należy zawsze określić jego cel – np. wzrost widoczności konkretnych fraz. Audyt SEO dzieli się na weryfikację czynników będących na stronie (On-Site) oraz czynników zewnętrznych (Off-Site).

Kiedy zaleca się przeprowadzenie audytu SEO witryny?

  • Audyt wykonujemy w trakcie procesu tworzenia nowej witryny, a także na różnych etapach jej wdrażania. Zazwyczaj odbywa się to w ścisłej współpracy z programistami i grafikami, którzy przygotowują witrynę.
  • Po wdrożeniu i opublikowaniu witryny w sieci również sprawdzamy, czy wszystko działa tak, jak zaplanowaliśmy. To kluczowy moment weryfikacji strony. Częstym problemem jest pozostawienie na stronie <meta name=”robots” content=”noindex, nofollow”>.
  • Po aktualizacji witryny, ale tylko w przypadku większych zmian niż dodanie grafiki czy poprawienie tekstu na stronie. Mam tu na myśli takie modyfikacje, jak dodanie nowej sekcji czy stworzenie nowej struktury menu do strony itp.
  • Po przejęciu Klienta, zarówno takiego, który posiada nową stronę i chce poddać ją wersyfikacji, jak i takiego, który do nas trafił z innej agencji czy od innego specjalisty SEO.

Zebrane podczas audytu SEO dane pozwalają nam zaplanować kolejne działania związane nie tylko z SEO, ale i z pozostałymi czynnikami wpływającymi na wizerunek firmy, a także promowaniem marki z wykorzystaniem różnych działań e-marketingowych.

Kluczowe zagadnienia, które bierzemy pod uwagę podczas optymalizacji strony Klienta, to:

  • Staranny dobór i umiejscowienie słów kluczowych w odpowiednich miejscach strony.
  • Jakość kontentu na stronie i przygotowanie treści z myślą o użytkownikach, a nie dla tylko dla Google-bota.
  • Szybkość ładowania się strony, zwłaszcza w obrębie LCP, CLS, FID – 3 podstawowych wskaźników internetowych, za pomocą których Google ocenia wrażenia użytkownika na stronie.
  • Linkowanie wewnętrzne i oparte o architekturę strony.
  • Linki zewnętrzne prowadzące do witryny Klienta z wysokich i jakościowych stron o podobnej tematyce.
  • Budowa przyjaznych adresów URL i trzymanie się zasady maksymalnie trzech kliknięć.
  • Responsywność witryny z zachowaniem zasady Mobile First Index.
  • Użyteczność witryny i dostosowanie jej do użytkownika (UX).
  • Zastosowanie optymalnych nagłówków H1, H2 i H3 w witrynie.
  • Odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi i ich synonimami.
  • Zoptymalizowanie elementów graficznych i multimedialnych.
  • Właściwa indeksacja strony przez roboty wyszukiwarki.

Dla naszego Klienta stronę przygotowywaliśmy niemal od początku, dlatego mieliśmy duży wpływ na jej poprawną optymalizację pod kątem najważniejszych czynników SEO. 

Wyznaczanie strategii SEO dla strony z branży medycznej

Po wykonaniu audytu i optymalizacji witryny przychodzi czas na napisanie strategii SEO. Dobrze przygotowana strategia opiera się nie tylko na wyznaczeniu fraz kluczowych o dużym potencjale wyszukiwań czy określeniu potencjalnych konkurentów branży. Bierze pod uwagę również preferencje użytkowników, do których chcemy dotrzeć z witryną. Nie uda się tego zrobić bez dokładnego rozpoznania branży i zapoznania się z jej potencjalnymi odbiorcami.

Ustalenie i zrozumienie intencji użytkowników jest kluczem do zaangażowania i dużej aktywności na stronie.

W przypadku naszego Klienta najważniejszym zadaniem było określenie prawidłowych fraz i uzyskanie ich wysokich pozycji w wynikach organicznych wyszukiwania. Ma to bezpośrednie przełożenie na ruch i zaangażowanie użytkownika na stronie. Kolejnym celem – bardzo ważnym z punktu widzenia Klienta – była rozpoznawalność jego marki na rynku polskim i edukacja użytkowników w zakresie oferowanych usług. Ostatecznie postawiliśmy na rozbudowę treści witryny z przemyślanym linkowaniem wewnętrznym, dobrze zaplanowanymi działaniami kontent marketingowymi skierowanymi na portale tematyczne o wysokim ruchu i optymalizację strony wspartą cyklicznymi audytami SEO.

Początek współpracy z Klientem, czyli Content is Still King!

Wraz z naszym Klientem doszliśmy do wniosku, że treści na nowej stronie muszą się charakteryzować wysoką jakością. Klient sam przygotowywał i opracowywał merytorycznie teksty, zgodnie z wcześniej dostarczonymi przez nas wytycznymi. My natomiast nieustannie wspieraliśmy go naszą wiedzą ekspercką, wskazując nośne tematy artykułów i edukując go w kontekście jakościowego kontentu i poprawnej optymalizacji. Tak przygotowane teksty były ostatecznie sygnowane autorytetami medycznymi, które czuwały nad ich przygotowaniem. W efekcie udało się stworzyć kontent, który angażuje użytkowników i dostarcza odpowiedzi na najczęstsze pytania konkretnej grupy odbiorców, do których chcieliśmy dotrzeć z witryną Klienta.

Co miesiąc publikowaliśmy na stronie od dwóch do czterech nowych artykułów, które w pełni zachowywały wytyczne Google’a odnośnie tworzenia treści wysokiej jakości, określane enigmatycznym akronimem EAT (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness). Tak przygotowany kontent upewniał nas, że wysiłek wkładany w jego przygotowanie będzie dobrze oceniony, i to nie tylko przez użytkowników, ale również przez algorytm wyszukiwarki.

Efekty współpracy z Klientem po pierwszym półroczu

Rozwój jakościowy treści i odpowiednia optymalizacja strony przyniosły widoczne efekty już w pierwszym półroczu naszej współpracy z Klientem. Zwiększyła się widoczność ogólna fraz witryny TOP 50 do 250, z czego aż 7 fraz kluczowych było na pozycjach TOP 10. W pierwszym półroczu działań odnotowaliśmy tym samym ruch organiczny w liczbie 939 nowych użytkowników, którzy odwiedzili stronę Klienta.

Efekt pierwszych 6 miesięcy współpracy z Klientem
Efekt pierwszych 6 miesięcy współpracy z Klientem

Ten niewielki, ale znaczący wzrost przekonał naszego Klienta, że na SEO trzeba patrzeć kompleksowo. Po pierwszych sześciu miesiącach nasza współpraca zaczęła obejmować dużo szersze spektrum oferowanych przez nas usług: poczynając od działań kontent marketingowych z dobrze przygotowanym planem publikacji treści, a kończąc na link buildingu wspomagany działaniami WOMM i cyklicznymi audytami strony poprawiającymi kolejne czynniki i parametry strony.

Wysokie pozycje fraz kluczowych to synergia wielu działań SEO

Tak dobre efekty, którymi dzisiaj możemy się pochwalić, to synergia kilku działań e-marketingowych. Ostatecznie wszystkie po trochu wpłynęły na pozycje fraz i widoczność ogólną witryny, a dobre tematy i rozsądne działania kontent marketingowe dawały sygnały (nie tylko Google’owi), że są to treści warte uwagi. Treści docierały do zakładanej grupy docelowej, która odwdzięczyła się nam zaangażowaniem widocznym w postaci wysokiego czasu użytkownika spędzonego na serwisie.

Pozycjonowanie strony (SEO) to proces, który – w przeciwieństwie do reklamy płatnej – dostarcza tańszych i bardziej trwałych efektów.

Dla zobrazowania efektów naszych działań prezentujemy tabelę z liczbą słów kluczowych, które pojawiały się na witrynie naszego Klienta od początku naszej współpracy w styczniu 2020 roku do końca lipca 2021 roku.

Fraz w TOP 10 znalazło się aż 297, natomiast w pozycjach TOP 3 – aż 148. Przy czym frazy znajdujące się w TOP 3 posiadają średni wolumen przekraczający 20K wyszukiwań w miesiącu.

Historia widoczności pozycji w TOP10 i TOP3 dla witryny docelowej

Jak widać – nasza strategia stawiająca na wysokiej jakości kontent się sprawdziła. W efekcie wysokie pozycje kluczowych fraz, jakie wypracowaliśmy, przekładają się obecnie na duży ruch organiczny witryny ze średnią liczbą 6000 nowych użytkowników miesięcznie.

Skuteczność działań SEO

Zaplanowane przez nas działania pozwoliły uzyskać bardzo zadowalający efekt zarówno dla nas, jak i dla naszego Klienta. Widoczność w Google cały czas się zwiększa, co można zobaczyć na poniższym wykresie ruchu organicznego.

Efekty od początku współpracy z Klientem

Przeanalizowaliśmy dodatkowo zachowania użytkowników, którzy wyszukiwali artykuły w dziale porad i edukacji w witrynie docelowej Klienta. Ich wybory potwierdziły nasze przypuszczenia, że trafnie dobrana tematyka i merytoryczne treści wysokiej jakości są angażujące dla odbiorców, przez co pozostają oni dłużej na stronie i chętniej odwiedzają pozostałe podstrony serwisu.

W rezultacie witrynę w okresie ostatnich 16 miesięcy odwiedziło ponad 65 000 użytkowników, a średnia pozycja witryny w wynikach wyszukiwarki oscylowała wokół 10 miejsca. Dla potwierdzenia publikujemy dane skuteczności witryny w okresie ostatnich kilkunastu miesięcy jej działania, pobrane z narzędzia Google Search Console:

Skuteczność witryny w ostatnich 16 miesiącach współpracy
Wykres liczby kliknięć i wyświetleń strony w ostatnich 16 miesiącach

Podsumowanie studium przypadku dla branży medycznej

Działania SEO nie mają stałego schematu, mogą być podobne, ale nie dokładnie takie same. Każda branża, a właściwie każdy Klient, potrzebuje indywidualnego podejścia i przygotowania odrębnej strategii. Branża medyczna – jak i wszystkie inne witryny, które wpisują się kategorie YMYL (Your Money or Your Life) – są dość szczególnie traktowana przez wyszukiwarkę Google i jej algorytm. Dlatego promowanie organicznie podobnych stron wymaga szczegółowego i kompleksowego zaplanowania działań SEO. Osiągnięcie tak szybkich efektów, jak w przedstawionym wyżej przypadku, nie zawsze jest możliwe. Wypromowanie witryny, na której nie prowadzono wcześniej żadnych działań pozycjonujących, może zająć ponad 12 miesięcy. Warto jednak poświęcić ten czas na SEO, bo efekty, które uzyskamy w rezultacie, mogą okazać się tańsze i efektywniejsze niż płatne działania reklamowe.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w zakresie kompleksowych i długofalowych działań SEO, skontaktuj się z nami. Nasz zespół specjalistów przeanalizuje Twoją sytuację i zaproponuje wdrożenie najkorzystniejszych rozwiązań. Napisz do nas na clos@closbrothers.pl i razem wprowadźmy Twoją stronę na szczyt wyników wyszukiwania!

Filip Knoll

Autor artykułu

Branżą marketingu internetowego zajmuję się od ponad dekady. Na co dzień Senior SEO Specialist w agencji Clos Brothers. Pasjonat SEO i SXO. Prywatnie miłośnik bushcraftu i mały gadżeciarz.

Zostaw komentarz

Twój e-mail nie będzie publiczny. Wypełnij pola oznaczone *